DRAMA I SKOLAN
När jag kommer till en skolklass sitter jag oftast bredvid en lektion eller två och observerar gruppen. Detta för att kunna urskilja strukturer och sociala mönster i gruppen. Sedan snickrar jag ihop ett upplägg baserat på mina observationer samt lärarens önskemål om fokusområde. Vanligast är att jag kommer till en och samma klass en gång i veckan under ett antal veckors tid, men andra upplägg är förstås möjliga. Ett kontinuerligt arbete är däremot viktigt för att kunna jobba långsiktigt.
Exempel på arbetsområden kan vara:
- Tillit, trygghet, lära känna varandra
- Lyssnande, samarbete, ge och ta plats
- Konflikthantering
- Forumspel
- Integration
- Improvisation, våga göra misstag
- Värdergrund
- Kommunikation och samspel
- Demokrati
OMSKAPARNA
I samarbete med Omskaparna och Sveriges Konsumenter erbjuder jag ett hållbarhetsprojekt för årskurs 4-6.
Projektet görs i nära samarbete med klassens lärare och syftar till att med drama som verktyg arbeta med de globala hållbarhetsmålen i skolan.
ÖPPNA DÖRREN TILL
LEKEN OCH DE NYANLÄNDA
Ett integrationsprojekt för barn mellan 6 och 15 år – i samarbete med Lekfrämjandet och Allmänna Arvsfonden.
SKAPANDE SKOLA
Skolor kan söka skapande skola-pengar för att finansiera kulturprojekt. Följ länken nedan för mer information:
https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/skapande-skola/